50mm/f1.8 - krásná práce...
Když už je ten pejsek jen jako studijní materiál, tak myslím, že není ostrý ani čumák, i když víc než oči. Ale je to relativní a záleží na velikosti a rozlišení monitoru, zvětšení fotky a vzdálenosti, z jaké to pozorujeme. Ta fotka je určitě dobře použitelná, mohu se zeptat, jakým časem byla focená a jestli z ruky nebo ze stativu? Jde o to, jestli neostrost nemůže být částečně způsobena i pohybem foťáku nebo že pejsek pohnul hlavou.
Dal jsem do kalkulátoru hloubky ostrosti clonu 1.4, vzdálenost 1 metr a ohniskovou vzdálenost 50 mm a i když to není úplně přesné, hloubka ostrosti vyšla 2 centimetry, tj. 1 cm před a 1 cm za ostřící bod. To znamená, že u pejska nebudou oči a čumák nikdy ostré zároveň, leda bychom dali větší clonu nebo poodstoupili a řešili to výřezem. Osobně myslím, že fotit v nedostatečně osvětleném interiéru něco, co se může pohnout, je vždy riziko a kompromis a z toho pohledu mi pejsek přijde povedený. Myslím jen, že by byla lepší větší hloubka ostrosti, aby byla ostrá celá hlava včetně očí a čumáku, tím bys asi i vyzrál na nedokonalost hledáčku. Expozičně by to byl kompromis a jde o to, co bys byl ochoten obětovat, já osobně bych nerad obětoval krátký čas, protože se pes může pohnout a s ISO bych byl taky opatrný. Na druhou stranu, proč neobětovat čas ve chvíli, kdy si foťák mohu opřít, nacvakat víc fotek a vybrat nejlepší z nich.
cafe-racer - jak jsi pejska ostřil a co myslíš tím, že "to už hledáček nedává"? To jako že ve středovém zaostřovacím čtverečku je celá hlava a nevíš na co přesně ostříš?
Je fakt, že u obou Sony mám hledáček elektronický a co je na dospleji, to je v hledáčku. Na jednu stranu to je horší než optický hledáček, který má jednoznačně přirozenější barvy, obraz "nekostičkuje" a asi z toho při delším focení méně bolí oči, na druhou stranu vidím jak se mění obraz se změnou expozičních hodnot nebo přesunutím na jiný "záměrný" bod a mj. mohu v hledáčku cca 8x zvětšit střední část obrazu a zkontrolovat ostrost, popř. manuálně doostřit a to několika metodami. Občas to dělám u statických objektů a nejlépe s foťákem na stativu nebo s oporou, tam je to spolehlivé a dá se dosáhnout o chlup lepší ostrosti, ale venku a z ruky je to použitelné omezeně, resp. by to zdržovalo a výsledek by asi nebyl lepší.