Vavris píše:Na vše podstatné už odpověděl winie, já jen doplním něco k té akceleraci a předjíždění.
1. v dnešní době běžných 140 koňových sazometů bych rezignoval na potřebu provádět s MX-5 NA nenucené předjížděcí manévry. Na to s hoooodně odřenýma ušima bude stačit dvoulitrové NC, ale NA ani NB nemají nárok...
2. pokud jsi zvyký na MX-6 2.5, nebude to žádný krok zpět. NB 1.8 je znatelně rychlejší, NA 1.8 bych tím pádem tipnul že na tom bude stejně, nebo malinko lépe a NA 1.6 na tom zase bude malinko hůře... ehm, usuzuju dle několika Probe 2.5 (=MX6 v jiném kabátě) a Cougarů 2.5 kdysi dávno na letišti, které překvapivě moje NB nechávala s přehledem za sebou...
Ještě k té "akceleraci a předjíždění":
Vavris to popsal výstižně po té pocitové stránce, já bych si dovolil přihodit trochu suchých čísel a teorie.
Zásadním parametrem pro dosažitelné zrychlení je poměr hmotnosti auta a výkonu motoru, odborně tzv. "výkonová hmotnost" tuším. Pochopitelně vliv má i mnoho dalších faktorů: hodnota a průběh krouťáku, zpřevodování, .... taky ta problematická součástka mezi pedály a volantem. Ale vraťme se k výkonové hmotnosti různých variant našich milých MX5.
Budeme-li se držet papírových hodnot (techničák, prospekty), a ke hmotnosti prázdného auta připočteme řekněme 80 kg na šoféra a trochu paliva, dojdeme k následujícím číslům:
Typ Výkon (HP=PS=k) Hmotnost (kg) Výkonová hmotnost (kg/HP) Zrychlení 0-100 (s)
NA 1,6 66 kW 90 990+80 11,89 10,6
NA 1,6 85 kW 116 970+80 9,05 8,75
NA 1,8 131 1030+80 8,47 8,7
NB 1,6 110 1115+80 10,86 9,7
NB 1,8 140 1125+80 8,60 8,5
Dál (= k NBFL atd.) se asi se svým rozpočtem zatím nedostaneš.
Poznámky k přehledu:
1. Hmotnosti prázdného auta jsem volil vždy uprostřed udávaného rozmezí: např. pro NB 1,8 se uvádí 1100 až 1147 kg podle výbavy - zvolil jsem 1125.
2. Považuju hlavně u lehčích a míň výkonných aut (jako jsou naše) za vhodné počítat i s váhou řidiče.
3. Je krásně vidět přímá úměra mezi výkonovou hmotností a tabulkovým zrychlením.
4. Další potvrzení filozofie pana Chapmanna: "Less (weight) is more!
5. Někteří naši kolegové, kteří si výkon přifukují, by na tom mohli být pro porovnání např. takto:
NB 1,8 Kompressor 180 HP 1125+80 Kg 6,69 kg/HP zrychlení ?
6. Při srovnávání s údaji o jiných autech pozor: dnes se obvykle uvádí v kg/kW. Já jsem ale ze staré školy, nějak si raději představím ty koně než kilowatty.
7. "Předjíždění" je něco trochu jiného, pak rozhoduje tzv. pružné zrychlení.
Závěr pro mě: transplantovat do mé lehoučké (ca.950 kg) NA motor NB 1,8 (zatím se sériovým výkonem, plus šestikvalt atd.) a sám zhubnout! Tak se můžu dostat na 7,36 kg/HP.
Ale hlavně závěrem:
Jak sám píšeš, hledáš silniční motokáru, ne trhač asfaltu, ne?
Pak jsi na správné adrese a doporučil bych ti asi s tvým rozpočtem hledat zachovalou NA 1,9. Proč ne v Německu, když je tam nesrovnatelně větší výběr?
Každopádně přeju šťastnou ruku!
E=mx5