NDčko jsem koupil v roce 2018 v showroomu německého dealera. Velmi výhodná německá výprodejová cena verze ND1. Top verze s Bilsteiny a Recaro sedadly. U auta bylo navíc nainstalováno příslušenství od ATH Hinsberger, a to konkrétně lištového programu, zadního tlumiče výfuku a 18“ kol.
Postupně jsem ji od 2018 v několika krocích modifikoval do dnešní podoby a stavu.
Aktuální výčet klíčových úprav:
1) Supercharger Edelbrock s menší řemenicí 2,625“
2) Airbox Mishimoto
3) Olejový chladič Mishimoto
4) Výkonější Alu vodní chladič Koyo
5) Svody: Good-Win-Racing RoadsterSport MAX Power MX5 ND 2016 Stainless Steel Manifold 2.0
6) Kované ojnice BBR
7) Portovaná hlava
8) 60mm throttle body z mazdy 6
9) Ostřejší vačky Swiatek + tvrdší pružiny ventilů
10) Tlumiče TEIN Mono sport + EDFC systém (semi-aktivní podvozek)
11) H & R stabilizátory přední a zadní
12) Hardrace motorová vzpěra
13) Přední sada - brzdiče wilwood - 4 pístky
14) Volant Zymexx
15) …a další blbosti jako rychlejší termostat, UT-COMP apod.
Jak šel čas:
Výkon série mě nijak neoslnil. S úpravami jsem začal již jsem v roce 2018 úpravou sání a výfuku + software ECUTEK. Otevření motoru zvýšilo výkon a pomohlo odezvě na přidání plynu, motoru se lépe dýchalo, ale rozhodl jsem se jít dále
.
A tak v roce 2019 instalován kompresor Edelbrock a současně posíleno chlazení motoru (lepší vodní chladič + doplněn olejový chladič). Současně instalovány tlumiče TEIN Mono namísto ne zrovna vhodné kombinace Bilsteinů a snížených H&R pružin.
Postupně experimentováno s naladěním mapy prostřednictvím ECUTEKu, nakonec jsem zaparkoval u Majka z XERO LIMIT. Výsledná čísla cca 230HP / 295 Nm a hladký chod motoru.
V roce 2021 jsem pokračoval v dalších hardwarových úpravách u kámoše Rafala ve Varšavě (@mmrspl). Software doladěn opět s XERO LIMIT. Vzhledem k tomu, že oba mají bohaté zkušenosti s ND modifikacemi, byly tyto další kroky velmi efektivní a řešil jsem minimum problémů a dětských nemocí.
Ve Varšavě vyměněny ojnice za BBR (víceméně pouze pro jistotu) a při té příležitosti portována hlava na sací i výfukové straně. Vyměněny standardní vačky za sportovní od Rafala (výrobce fi Swiatek) společně s tvrdšími pružinami ventilů. Napasována nová škrticí klapka o průměru 60 mm z Mazdy 6 a vyměněna standardní řemenice kompresoru 2,75“ za menší 2,625“. Jak jsem psal vše naladěno mapou od XERO LIMIT. Doplněny přední brzdy od Wilwoodu.
Aktuálně má motor cca 255-260 HP / 310 Nm. Krouťák je dostupný od středních otáček a je ho opravdu dost .
U mazdy po úpravách provedených v roce 2021 oceňuji především fantastické zrychlení a potenciál motoru ve středních otáčkách. Díky menší řemenici boostuje navíc rychleji než kompresor se sérioou řemenicí.
Výkon tuningových verzí pro srovnání testuji na číslech zrychlení. Průběžné zrychlení ze 100 km/h na 200 km/h je aktuálně po úpravách 14-15 sec, za chladného počasí se vešla mazda dokonce pod 14 sec. Pro ilustraci u série MX5 ND1 je hodnota cca 22-23 sec. Instalací Edelbrocku bez dalších úprav se mazda dostala na čas 16-17 sec.
Akcelerace v nižších otáčkách je díky kompresoru více než dostačující, takže i při sportovnější jízdě není nutné honit motor k omezovači. Uvidím, co na to řekne časem spojka a převodovka. Zatím drží.
Aktuálně jsem dokončil montáž EDFC systému od TEINu. Dynamická změna tuhosti tlumičů v závislosti na příčném a podélném zrychlení a rychlosti je fantastická. Člověk ocení hlavně v zatáčkách.
Miata forever!