Máťova modrá liška Marcelka

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod Máťa » 21 úno 2019, 17:36

Ze studií v Říši jsem si přivezl MX5ku. Měla 140k km najeto, rok výroby 2003, verze 1,8 Sportive, s hardtopem v modré barvě. Podběhy sice opravený, ale nikde žádná rez a barva vypadala slušně. Nosníky taky již dělaný, ale vypadaly dobře. Navíc to mělo čestvě STK (TÜV), žádný tuning od kutila domácího druhu německého. Uznávám, výfuk byl neorigo tuning (resp. koncovka), ale to je věc, která se nechá snadno vyměnit. Ve střeše je jedna malá dírka, která mě zatím moc nevadí, ale časem určitě bude vyměněna třecha. Kola origo 16ky a záznamy z STK měl borec někdy do roku 2008, kdy auto koupil.Celkově měla moje Mazdička zvaná Marcelka tedy 2 majitele a já jsem ten třetí. Za 4000 éček to byla nabídka, která se neodmítá

Na Vánoce jsem přijel domů s tím, že Mazdu dám známému, který má servis a vlastní taky MX5, aby se jí pořádně podíval pod sukni. Na první pohled se vše jevilo celkem fajn. Dohodli jsme rozpočet a začalo se dělat. Byli jsme dohodnuti, že se udělají rozvody, ošetří podvozek a ještě pár drobností (oleje la kompléto, geometrie, klíma se opraví atd.). Jak ale říká staré známí přísloví, "čím víc se do hovna reje, tím víc smrdí". Postupně se začaly objevovat rezatá místa na podvozku, ulámané šrouby a pak se objevily "krásně" opravené nosníky. Němečtí kutilové původní děravé nosníky jak ementál krásně přeplátovali, na ty "nové" nosníky jen naplácali barvu, aby to na první pohled nebylo vidět....

Peněženka si pobrečela "Ódu na prázdnotu", ale podvozek je kompletně ošetřen. Nosníky motoru jsou nově udělaný, všude je antikorozní nátěr. Nápravnice jsou rovněž ošetřeny, výztuhy podvozku v komaxitu. Původní plán, že s Marcelkou vydržím jednu zimu a pak si seženu "zimní" auto padl. Zimní auto si budu muset sehnat na podzim :D


Říši jsem pak koupil z IL Motorsports nějaký výztuhy navíc na podvozek. Časem na auto půjdou 15ky kola s nějakým sportovním obutím. V plánu je zbavit se toho dvojtého výfuku, který tam je teď, a koupit Cobalt Simlpex. Cílem je auto ne vzhledově, ale funkčně upravovat co finance dovolí - roll bar, doplnění dalších výztuh karoserie, tužší stabilizátory, lehčí setrvák a s tím spojený short shift, lepší sání studené vzduchu (IL Motorsport sání před chladičem), svody a sportovní kaťák, a nové brzdové kotouče s destičkama (aktuální stav brzd vydrží max. tuto sezónu). Samozřejmě pak nová plátěnka resp. vinilka, aby mi tam nekapalo.

DSC_1544.JPG

DSC_1543.JPG
Naposledy upravil Máťa dne 18 bře 2019, 09:57, celkově upraveno 1
Obrázek
Máťa
 
Příspěvky: 17
Registrován: 09 úno 2019, 22:10
Bydliště: V dílně

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod TeeJay » 21 úno 2019, 18:35

Hezká! Snad jen bacha na ten reroute, ten je primárně myšlený pro auta do 2000 včetně.
NBfl (tedy 01-05) má jiné těsněné pod hlavou, které omezuje tok k prvnímu válci (a možná i jiným, nevím přesně), aby šlo více chladící kapaliny kolem čtyřky. Takže pokud chceš reroute instalovat na NBfl, je třeba vyměnit těsnění pod hlavou za starší (99-00), jinak pro změnu nebudeš dostatečně chladit první válec... viz https://did-it-myself.com/miata-coolant ... e-m-tuned/.
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod Máťa » 21 čer 2019, 14:34

Tak trochu doplním info, co se událo za jaro :)

1) Nové uchycení SPZ. Původní bylo na takové dvojté vidlici, co držela na šroubech u vstupu ke chladiči před mřížkou. Hodně se to klepalo a lehce to bouchalo o nárazník. Jediné mínus tohoto nového řešení je, že musím dávat bacha při parkování o obrubníků :oops:

DSC_0295 (1).JPG


2) Původní 16tky Sportive jsem prodal místo nich ještě v Německu koupil Momo Corse 15ky a na ně obligátní gumy 195/50 R15 v mém případě Toyo R1R (ne T1R :D ) Ty původní 16ky gumy jsou hrozně drahý :cry:

DSC_0296 (1).JPG


3) Nové brzdy - kotouče od ATE, destičky Hawk HP+ vše doplněné opletenými hadicemi z jedetoshopu. Červený nátěr resp. barva je Foliatec a trochu jsem tím počmáral i motor :D

4) Doplnění výztuh na podvozek od IL motorsports

DSC_0297 (1).JPG

DSC_0298 (1).JPG


5) Výfuk Cobalt (využil jsem slevy 20% na jaře na díly z Moss :) ) a zbavil se toho velkého dvojtého a hodně těžkého výfuku, který byl od původního majitele. Cobalt je o dobrých 7 kg lehčí :)

DSC_0299 (1).JPG


6) Dorazy dveří - ty gumové původní byly už dojebané a při přejezdu nerovností se dveře klepaly jak osika ve větru. Využil jsem group buy z ILka a dveře drží už parádně na místě :)

DSC_0300 (1).JPG


7) Od předchozího majitele jsem tam měl nepůvodní rádio i s CD měničem (ten mi je k ničemu :D ). Jenže neumělo přehrávat písničky přes bluetooth a celá ergonomie ovládání byla prazvláštní :? Z Aliexpressu jsem koupil tohle rádio za 70 dolarů a funguje parádně. Párování s telefonem probíhá okamžitě, má to android, wifi, 2 výstupy USB a možnost stáhnout aplikace dle potřeby z google play včetně navigací. Prostě paráda a docela se to do interiéru hodí :)

DSC_0302 (1).JPG


8) v Sosně jsem byl zatím 2x. Při prvním ježdění se auto lehce hodně přehřívalo :cry: Sice někteří řeknou, že je lepší chladit olej a pod. Jo jasně, to nepopírám, ale bylo potřeba vyřešit chlazení ( i když jsem tam měl termostat na 82°), stejně to bylo kritický. S tímto chladičem už takový problém nebude :) Z amazonu jsem sehnal nejlevnější velký chladič s kombinací termostatu na 82°C už přehřívání není problém. Podchlazování motoru (podle ručičky teploty motoru) nastalo akorát na dálnici z prudkého kopce při 130 km/h. Jinak si motor krásně drží svou teplotu. Reroute kit jsem demontoval, páč jsem se dozvěděl, že je vhodný na NB a ne na NBFL a měnit těsnění pod hlavou kvůli tomu nebudu. Časem třeba přibude chladič oleje :)

DSC_0303 (1).JPG


Jedna filozofická otázka by tu přeci jen byla - je vhodné kombinovat lehčí setrvák s quick shifterem nebo je lepší nechat původní kulisu řazení i při použití lehčího setrváku?
Obrázek
Máťa
 
Příspěvky: 17
Registrován: 09 úno 2019, 22:10
Bydliště: V dílně

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod froxic » 24 čer 2019, 10:06

S odlehčeným setrvákem dokážeš rychleji řadit, tudíž quick-shift dává smysl. A jakém uvažuješ? Já můžu ze své zkušenosti doporučit předělávku na 1.6 spojku a dát ohledčený 1.6 setrvák.
MX-5 10AE #5610 | 1999 1.8 103 kW
Obrázek
Uživatelský avatar
froxic
 
Příspěvky: 325
Registrován: 25 srp 2016, 09:48
Bydliště: Ostrava

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod Máťa » 25 čer 2019, 11:13

froxic píše:S odlehčeným setrvákem dokážeš rychleji řadit, tudíž quick-shift dává smysl. A jakém uvažuješ? Já můžu ze své zkušenosti doporučit předělávku na 1.6 spojku a dát ohledčený 1.6 setrvák.


To bych si právě nechal poradit, jak to mám udělat. Koukal jsem na nabídku z jedetoshopu nebo asctuning a pod. Jenže dát za setrvák přes 8k Kč, k tomu pak novou spojku, když už se to bude dělat, pak quickshifter a celá sranda je pak dohromady skoro za 12-13 000 Kč :roll:

Takže ty jsi použil setrvák z 1,6 k tomu i spojku z 1,6? Nedělá to pak problém, protože 1,8 má vyšší točivý moment?
Obrázek
Máťa
 
Příspěvky: 17
Registrován: 09 úno 2019, 22:10
Bydliště: V dílně

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod froxic » 25 čer 2019, 11:18

Mám tu sadu z JEDETO právě. Tzn Xtreme clutch stage 1 1.6 + RPC setrvák 1.6 odlehčený. Funguje to v klidu, ta spojka dá vyšší moment než série, takže ber turba není šance utahat. A i kdybych pak dělal spojku, tak mě vyjde na pár kaček a ne 12K jak stage 1 na 1.8 (a tu jsem měl už právě na maděru).

Přípandě se můžeš kouknout na onboard, jak se to s tím chová. viewtopic.php?f=19&t=4868&p=127572#p127572
MX-5 10AE #5610 | 1999 1.8 103 kW
Obrázek
Uživatelský avatar
froxic
 
Příspěvky: 325
Registrován: 25 srp 2016, 09:48
Bydliště: Ostrava

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod JohnyS » 26 čer 2019, 08:14

k tomu chladiči, jestli jezdíš trackday tak udělej reroute. Mě na teplotách pomohl hodně. S ním už to přes 105°C nevylezlo nikdy a to mám stock chladič bez druhý sahary ;) ale pokud chceš jezdit častěji tak jak jsi psal, uvažoval bych o chladiči oleje :)
Mazda MX-5 NB 1.8
Uživatelský avatar
JohnyS
 
Příspěvky: 404
Registrován: 12 bře 2017, 13:47
Bydliště: Česká Třebová, Praha

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod Máťa » 26 čer 2019, 10:06

JohnyS píše:k tomu chladiči, jestli jezdíš trackday tak udělej reroute. Mě na teplotách pomohl hodně. S ním už to přes 105°C nevylezlo nikdy a to mám stock chladič bez druhý sahary ;) ale pokud chceš jezdit častěji tak jak jsi psal, uvažoval bych o chladiči oleje :)


Právě reroute kit od Skidnation jsem měl. Ale bylo mi řečeno, že se hodí hlavně na NB a ne na NBFL. V příspěvcích nahoře popř. na tomto videu: https://youtu.be/o4iTbK83RHY?t=171 je dobře vidět, že těsnění pod hlavou je u NBFL upraveno tak, aby voda proudila hlavně přes 3. a 4. válec. Když tam dáš reroute kit, voda pak proudí hlavně přes 3. a 4. válec, ale téměř neproudí přes 1. a 2. NB má těsnění pod hlavou symetrické a díky tomu při použití reroute kitu je proudění po celé hlavě optimální.

TeeJay mě na to upozornil, tak jsem vše dohledal ještě podrobněji a musím potvrdit jeho slova. Musel bych dát jiné těsnění pod hlavu a to se mi úplně nechce :D
Obrázek
Máťa
 
Příspěvky: 17
Registrován: 09 úno 2019, 22:10
Bydliště: V dílně

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod TeeJay » 26 čer 2019, 11:01

Máťa píše:Právě reroute kit od Skidnation jsem měl. Ale bylo mi řečeno, že se hodí hlavně na NB a ne na NBFL. V příspěvcích nahoře popř. na tomto videu: https://youtu.be/o4iTbK83RHY?t=171 je dobře vidět, že těsnění pod hlavou je u NBFL upraveno tak, aby voda proudila hlavně přes 3. a 4. válec. Když tam dáš reroute kit, voda pak proudí hlavně přes 3. a 4. válec, ale téměř neproudí přes 1. a 2. NB má těsnění pod hlavou symetrické a díky tomu při použití reroute kitu je proudění po celé hlavě optimální.

TeeJay mě na to upozornil, tak jsem vše dohledal ještě podrobněji a musím potvrdit jeho slova. Musel bych dát jiné těsnění pod hlavu a to se mi úplně nechce :D

Tak ho tam dej zpátky. TeeJay rozebral motor (příspěvek ve vláknu již brzy), došel k závěru, že reroute uškodit nemůže, ba naopak, navzdory jinému těsnění pod hlavou (s NB těsněním je výsledek ještě lepší, ale tam už je pak špatný poměr "přidaná hodnota/strávený čas") a Skidnation reroute si koupil a úspěšně jej na svém NBfl 1.8 VVT jezdí.

Když ten motor rozebereš a uvědomíš si, kde je vodní pumpa, kde těsnění pod hlavou, kde jsou válce, kudy proudí většina kapaliny a kde jsou vývody z bloku/hlavy, tak k tomu závěru dojdeš sám. A pak doporučuju přečíst https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... ead-79930/, což je jeden z mála příspěvků, který má hlavu a patu - protože velká část toho, co se člověk na internetu dozví, není pravda. Sorry, sám jsem žil několik let v tomhle omylu.
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Máťova modrá liška Marcelka

Příspěvekod Robo96 » 26 čer 2019, 12:03

jazdim reroute na NBfl 1.8 a bez problemov, na nete vzdy najdes kopu ludi, ktori sa ta budu snazit ukecat ze je to picovina. Realita je ale taka, ze to funguje vyborne aj s povodnym "spatnym" NBfl tesnenim. Pri pripadnom servise vymenis tesnenie za NB a bude to zas o malinko lepsie. Ked idem maximalnu pilu tak mam teplotu vody krasnych 88 stupnov. (olej 120, bez chladica :( )

tak isto seriova spojka/zotrvak z 1.6 na 1.8 funguje bez akychkolvek problemov. Je to ten lacnejsi sposob ako tomu trosicku pomoct. Seriovy 1.6 set vazi dokopy cca 13kg (zotrvak,lamela,pritlacak). Seriovy vykon zvladne bez problemov. Ja som tam teraz vymienal prave seriovy 1.6 set za Fidanzu zotrvak a ACT spojku (8kg komplet), pocitovo zas malilinko rychlejsie. Pri revovani motora uz popiskuju remene ked to leti hore od tych 6000ot.
Ako budget riesenie by som urcite volil seriu 1.6 mozno s jemne stocenym zotrvakom a si na tom hmotnostne +/- rovnako ako nejake lacnejsie odlahcene zotrvaky za podstatne mensie naklady.
K tomu mam aj shortshift a podla mna je to uplne epicke combo. Treba si to ale vyskusat, lebo to ide trochu tuhsie ako seriova prevodovka, nie kazdemu sa to moze pacit. 5 kvalt ide relativne dobre aj v serii. 6q mi zas pride ako uplny shit.
2001 NB2 Brilliant Black 1.6 → 1.8 swap - donor
1995 NA2 Brilliant Black 1.6 → full NB2 1.8 swap.. hotovo, Eaton M62 supercharged
Uživatelský avatar
Robo96
 
Příspěvky: 974
Obrázky: 17
Registrován: 26 led 2016, 18:08

Další

Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 239 návštevníků