Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod widar » 25 říj 2012, 22:17

Tak jsem se konečně (teda vlastně už před nějakou dobou) pustil do předělání budíků.
Asi největší úskalí bylo správné opětovné nastavení ručiček. Ve všech návodech je posáno jak se má člověk na rovné silnici rozjet na určitou rychlost a při nějakém převodovém stupni si odfotit polohu ručiček a pak ručičky zase podobným způsobem a podle GPS nastavit.
No já se nechtěl zabít a věšet někam auto s nastartovaným motorem a zařazenou rychlostí taky ne, tudíž jsem dospěl k metodě nastavení „na stole“.
1-photo20120730_0001.JPG

K té je potřeba stabilizovaný zdroj (nejlépe s možností volby výstupního napětí), multimetr (pro jistotu), tak metr až dva drátu, odpory 7 Ohm, 32 Ohm a 97 Ohm (nebo nejbližší).
Je potřeba vytáhnout budíky z auta. Doporučuju odpojit modul s počítadlem kilometrů (má nahoře připojené dva černé konektory.

Nastavení tachometru a otáčkoměru.
Oba tyto budíky jsou k panelu přichycené přes čtyři šrouby, které zároveň slouží jako svorky. Jsou označené cos+, cos-, sin+, sin-. Objevil jsem Ameriku a zjistil jsem, že když se na tyto svorky vhodně připojí napětí ručička vyskočí na určitou hodnotu. Použil jsem napětí 6 V a připojil ho vždy na jednu dvojici svorek. V tabulce jsou příklady zapojení a přibližné hodnoty na jaké se ručičky nastaví. Polohu ručičky doporučuju si řádně odfotit.
Tachometr
Svorka Napětí Hodnota
Cos+ - (zem) ~165 km/h
Cos- + (+6 V)
Sin+ + (+6V) ~88 km/h
Sin- - (zem)

Otáčkoměr
Svorka Napětí Hodnota
Cos+ - (zem) ~5800 ot/min
Cos- + (+6 V)
Sin+ + (+6V) ~2800 ot/min
Sin- - (zem)
2-photo20120730_0004.JPG


Poznámka: Občas se ručičkám z nuly nechce, ale stačí do ní cvrnknout a vyletí k dané hodnotě.
Nastavení ostatních budíků
Ty jsou k panelu připevněny pouze třemi šrouby, které opět slouží jako svorky. Označené jsou IGN (napětí ze zapalování), GND (kostra) a F/T/OIL (podle budíku, k připojení senzoru, které jsou na odporové bázi). V servisním manuálu jsou uvedené odpory pro snímač hladiny paliva v nádrži a to 6,4 – 7,6 ohm pro plnou, 31,8 – 33,2 pro půlku a 93-97 pro prázdnou nádrž. V manuálu k elektroinstalaci jsem našel, že senzory jsou připojené k budíkům a ke kostře, takže zapojení je následující (pro všechny tři budíky stejné).
3-photo20120808_0003.JPG

IGN + 6 V (+ 12 V)
GND - (zem) a jeden drátek odporu
T/F/OIL druhý drátek odporu

Palivoměr při použití daných odporů ukáže přesně plnou, půlku a prázdnou nádrž (opět doporučuju odfotit), ale díky tlumění ručičky vyžaduje trpelivost než se ručička ustálí. (Poznámka: možná jsem použil špatný zdroj napětí, ale pozoroval jsem, že ručička má určitou hysterezi, asi 3-5 mm, to znamená, že úplně „nedojde“ na správnou polohu, ale zastaví se kousek před. Nicméně se zastaví vždy na stejném místě. Např při „plnění“ z prázdné na půlku se vždy zastaví kousek pod půlkou, při „vyprazdňování“ na půlku se vždy zastaví kousek nad půlkou)
Pro teplotu a vodu se mi přesné odpory nepodařilo zjistit, ale k nastavení polohy nejlépe fungoval odpor 33,3 Ohm a pro opětovné nastavní ručiček v podstatě stačí jedna.

Přesun kontrolek
Jelikož jsem chtěl nulu na tachometru a otáčkoměru v poloze 6 o’clock, tedy ručičky svisle dolů, bylo potřeba přesunout některé kontroly tak aby nestínily podsvícení stupnic. Konkrétně dálková světla, mlhovku, ABS a overdrive (které je stejně nezapojená).
Žárovičky kontrolek jsou samozřejmě odstíněné aby neovlivňovaly podsvícení stupnice. Toto odstínění je potřeba vylámat (zkoušel jsem řezat a brousit, ale ten plast je nějaký divný, takže vylámání fungovalo nejlíp). (červeně zakroužkované muselo pryč)
4-photo20120811_0007.JPG

Budíky nejsou na nové pozice kontrolek připraveny, takže bylo potřeba si je připravit. Já jsem zvolil nejjednodušší, low cost home šmejd řešení. Ze tří fixů jsem vytáhl vnitřky, odřezal špičky a z vršků odřízl vršky.
5-photo20120811_0011.JPG

Špičky jsem pak zastrčil zpět do vršků a získal tak objímky. Nechtělo se mi pájet drátky na původní žárovky a tak jsem použil ledky. Drátky k ledkám jsem pak přiložil ke kontaktům v původních objímkách od žárovek a zafixoval je kouskem plastu (neplatná rostříhaná kreditka posloužila dostatečně) = snadná rozebiratelnost.
6-photo20120812_0012.JPG

Nakonec jsem s pomocí oboustrané lepící pásky některá místa oblepil alobalem abych zlepšil odraz světla uvnitř budíků a zlepšil tak osvit stupnic.
9-photo20120815_0025.JPG
'98 MX-5 NB, 1.6, 81 kW, Lava orange mica (Mazdaspeed color), Nardi wheel, Bilstein
Obrázek
Uživatelský avatar
widar
 
Příspěvky: 1002
Obrázky: 8
Registrován: 29 čer 2011, 23:03
Bydliště: okres Karviná, Moravskoslezský kraj

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod widar » 25 říj 2012, 22:19

Podklady
Podklady jsem vyrobil podle návodu na http://revlimiter.net/ Papír jsem použil 200 gramový a filii samolepící pro snadnější lepení. Ve vrstvách 1. Folie, 2. Papír, 3. Folie (zrcadlově otočená), 4. Folie (zrcadlově otočená). Doporučuju si pro podklady přesně naměřit nové pozice kontrolek.
7-photo20120812_0018.JPG
8-photo20120815_0024.JPG


Opětovné nastavení ručiček.
Nastavení se provede celkem jednoduše. Použije se stejné zapojení jako na začátku a ručička se nastaví do předem zjištěné polohy. Vyžaduje to hodně trpělivosti a upřímně si nedovedu představit jak bych to dělal v autě za jízdy. Možná mám obě ruce levé, ale ručičky jsem musel nastavovat několikrát. Při dotláčení ručičky na doraz se mi vždy o kousek pootočila buď ručička nebo osička budíku, takže pak neukazovala přesně. Chce to dělat opravdu pomalu a přesně.
No a tady je výsledek.
10-photo20121013_0235 copy.jpg
'98 MX-5 NB, 1.6, 81 kW, Lava orange mica (Mazdaspeed color), Nardi wheel, Bilstein
Obrázek
Uživatelský avatar
widar
 
Příspěvky: 1002
Obrázky: 8
Registrován: 29 čer 2011, 23:03
Bydliště: okres Karviná, Moravskoslezský kraj

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod seatik » 25 říj 2012, 23:07

Paradni prace,ty budiky jsou super,libi se mi to opravdu hodne.Dobra prace ;)
Mx5 red NA 1.8 16v 96 kw, m-edition prodáno :-(
Subaru BRZ 2.0 WRB MT new
Subaru Forester XT 2.5T 2007
Uživatelský avatar
seatik
 
Příspěvky: 1970
Obrázky: 1
Registrován: 01 bře 2010, 23:35
Bydliště: Přeštice

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod widar » 25 říj 2012, 23:29

Díky.
V plánu je, že se ještě budou předělávat. Vzhled ani ne, ale vnitřnosti (osvětlení a kontrolky) se budou předělávat kompletně.
'98 MX-5 NB, 1.6, 81 kW, Lava orange mica (Mazdaspeed color), Nardi wheel, Bilstein
Obrázek
Uživatelský avatar
widar
 
Příspěvky: 1002
Obrázky: 8
Registrován: 29 čer 2011, 23:03
Bydliště: okres Karviná, Moravskoslezský kraj

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod ADix » 26 říj 2012, 09:39

Jen bych je dal ještě do matné barvy jak sme se u mě jendou bavili s klukama...kolik bys pak chtěl penízků za předělání dalších ? :-P
...because still in progress...
ADix
 
Příspěvky: 1590
Registrován: 28 úno 2011, 13:13
Bydliště: Orlová, Moskva

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod Andre_fux » 26 říj 2012, 10:33

Adix: Já je mám v takové polomatné.. viz.: viewtopic.php?f=19&t=993&start=110 Tam je ještě stará fotka verze 0.0. Momentálně je v autě verze 1.0, která je lépe odstíněná pro použitých aktuálních LED.

V brzké době se začně pracovat na verzi 2.0 společně s Widarem. Na kolik vyjde předělání na verzi 2.0 momentálně netušíme. Bude i záležet na tom jakou verzi kdo bude chtít. Ale pro odhad, tak podklady budíků vyjdou na cca 600 CZK, podobného složení jako tomu je na originále. Na této verzi se začně pracovat přes zimu až bude více času. V této verzi by měl být funkční budík tlakoměru, a linealizovaný chod teploměru vody. Zatím se na této verze ještě nezačalo pracovat. Jak ji vyrobíme, tak dáme vědět více informací.
NB 1.6 (81kW) 11.09.1999 Titanium Gray II
NA 1.6 (66kW) 28.10.1996 Montego Blue Mica
„Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci.“ - Baťa
Organizace hromadných nákupů na IL se slevou Aktuální kolo
Uživatelský avatar
Andre_fux
 
Příspěvky: 2118
Obrázky: 1
Registrován: 28 čer 2011, 19:10
Bydliště: 1% Jihomoravský kraj, 99% Středočeský kraj :(

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod dopr » 26 říj 2012, 11:02

Respekt! Vypadaji fakt vyborne !
.:. MX-5 NC Expression, 2.0, 118kW/160 HP, L.S.D, 6 gears .:.
:.EX: MX-5 NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino, Bilstein B8 + Tein S-tech springs:.
Obrázek
Uživatelský avatar
dopr
 
Příspěvky: 3489
Obrázky: 3
Registrován: 14 led 2010, 11:36
Bydliště: Moravský kras

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod car2n » 26 říj 2012, 14:44

dobra prace!
Uživatelský avatar
car2n
 
Příspěvky: 402
Registrován: 24 led 2011, 01:38

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod ADix » 27 říj 2012, 08:54

Anre:? tak do toho bych sel, ale já sem taková elektro lama takže vám asi budíky pošlu :D
...because still in progress...
ADix
 
Příspěvky: 1590
Registrován: 28 úno 2011, 13:13
Bydliště: Orlová, Moskva

Re: Budíky - změna podsvícení, pozadí...

Příspěvekod kopac » 08 led 2013, 18:29

dal jsem se do predelavani budiku. uz od koupi auta tam byly budiky upraveny, tak ze 0 je je 9 hodine. ale esteticke zpracovani majitele predemnou strasny. podklady budikou sou z nejakyho obyc papiru a prekryty je to popraskanym plexi, podklad je bilej a hrozne prosvita. a to doufam ze hodnoty tachometru a otackomeru sedi...
rad bych udelal nove podklady, 0 bych nechal na 9h (nevypada to zle),ale netusim z ceho vyrobit podklady a kde sehnat sablony,to co mam je na sablony prakticky nepouzitelne.podklad bych rad neco meterialove podobneho tako je na originale,cerna matna a bile ciferniky. nevo tedy nekdo kde sehnat sablony vsech 5ti budiku a kde a na co nechat tisknout podklady?

este jedna otazka,kde na originale zacina cerveny pole otackomeru na NA 1,6 66kw? diky kopac
kopac
 
Příspěvky: 307
Obrázky: 2
Registrován: 24 říj 2012, 21:14
Bydliště: šumava

PředchozíDalší

Zpět na Technika MX-5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] a 9 návštevníků