Stepan P píše:Ahoj,
možná někomu pomůže pár postřehů, které jsem nasbíral při cestování po Norsku z toho 2x miatou.
Druhá a zároveň poslední cesta s MX-5 v roce 2014 byla právě na Nordkapp a mojí drahé poloviččce jsem říkal "pojeďme, dokud nemáme děti". A nyní na to budeme na to vzpomínat asi "nadosmrti".
Byl jsem v Norsku celkem asi 9x, ale jet otevřeným autem a natož miatou, je pro automobilového fandu asi to nejvíc, tedy pokud rádi kroutíte volantem. Při prvním tripu v roce 2010 jsme jeli 3 miaty a všeříkající bylo prohlášení jednoho z nás po dni za volantem: "Mně se z toho auta ani nechce ven. Jel bych dál"
Ale k cestě na NK:
- Hlavní poznatek - je to daleko, je to daleko, je to hrozně daleko.
- Trasa Německo->trajek->Švédsko->trajek->Finsko->Nordkapp->Norsko->trajekt->Dánsko->Německo
Trajekty Švédsko a Finsko v noci kvůli úspoře času. Najeto 9,5tis km za 17 dní. Nikdy nedodržíte na 100% itinerář a vždy si někam zajedete udělat výlet mimo trasu.
Švédsko - jih Švédska je fajn. Dá se vybrat cesta mimo hlavní tahy a plná zatáček...ale kochačka žádná, takže to časem unaví.
Finsko - jih Finska je ještě hezčí a některé malé okresky boží. Ale je to pouze jedna třetina a zbytek cesty na sever je nuda až na stáda sobů. "Nejhorší je, že přes ty břízy není nikam vidět".
Úplný sever Finska a Norsko je už jiný svět. Moře, fjordy, výhledy. Člověk hned pookřeje.
Nordkapp - už při cestě tam koukejte na počasí a mějte rezervu třeba 2 dny, aby jste měli jasnou oblohu a trefili tu správnou půlnoc. Jet 4 000 km a koukat pak do mraků, opravdu není cíl cesty. My měli štěstí a jasná obloha kombinující se mlhou nad mořem byla naprosto fantastická. Spali jsme ve stanu asi 100km od Nordkappu a cesta zpět mezi druhou a třetí ráno po prázdné sluncem osvětlené silnici plné zatáček, která se občas zanoří do fjordu s mlhou a skrze spící městečka, byla prostě za odměnu.
Cesta dolů Norskem je pak už jen kochání, vybírání zastávek na jídlo nebo na tůry....a hlavně o řízení.
Tromse - Paříž severu
Lofoty - vyčlente si alespoň 2 dny.Jeden den do města A. Druhý den severní část. Stojí za to si naplánovat cestu po E10 mezi městy Lodingen a Svolvaer na večerní hodinu. Nulový provoz a když budete mít štěstí, doprovodí vás jeden z místních "tunerů" v koncernovém autě. Místní borci velmi rádi ukazují, co dokáží jejich miláčci a berou jako společenskou událost, pokud jim sekunduje někdo přespolní a navíc v miatě.
Malá vsuvka - Norové milují auta. Jak nová, tak stará. Na vesnicích a ve městech potkáte nespočet starý amerik a starý Dodge Charger stojící na parkovišti u supermarketu Kiwi je v celku běžnou záležitostí. Cestou, ať plánovitě nebo neplánovitě, jsme potkali nespočet miat, protože Norská MX-5 komunita je obrovská. Rádi se potkají a pokecají třeba na pumpě. Standardní oslovení během jízdy na trajektu: "Hej, tuhle mám taky doma", už pak berete jako místní kolorit.
Dále pak RV17 - i cesta může být cíl.
Trondheim
Atlantic road
Trollstigen
Geiranger
A pak celý jih - ani kdyby jste tam byli měsíc, neprojedete vše. Silnic a výhledů bezpočet.
Doporučení:
Termín? - vždy je to loterie. Znám případy, kdy kamarádům celé září pršelo. Mně jedno září svítilo slunce 25 dní. Standardem je sněžení na přelomu května a června i na jihu. Mně se osvědčil 3x termín od poloviny července do začátku srpna, ale...je to loterie.
Pokud si chcete užít řízení a zatáčky, naplánujte si jízdu mezi 18:00 až 22:00. Minimum aut, slunce krásně svítí a vy jen kroutíte volantem ze strany na stranu.
Vyhněte se "Éčkovým" silnicím na jihu - jakákoli jiná okreska bude stejně rychlá a s mazdou zábavnější.
Předpisy - pokud nejedete po hlavních tazích a nejezdíte jako prase, nikdo si vás nevšimne. Nutné je zaregistrovat SPZ na placení mýta.
Pokud možno obujte před cestou nové gumy. Ono těch 10 000 km bude znát a některé asfalty jsou opravdu hrubé. Šotolinám se dá v poho vyhnout. TomTom je v tomto velmi důsledný.
Vyměnte si před odjezdem brzdové destičky.
Pokud se vám něco stane s autem, obraťe se na MX-5 Club Norway. Určitě vám někdo pomůže.
Jednorázový gril je skvělý vynález.
V Norsku je stále draho, ale už to není tak hrozné. NOK už není 4,2 Kč jako kdysi.
Spotřeba 8-9 litrů s přeplňovanou 1.8 NB. Půl cesty absolvováno na E85.
Shrnutí:
Je to daleko a stojí to dost peněz. Za benzín, mýto a trajekty dáte 40-50tis....ale to jsou jediná negativa.
Pokud máte šanci výlet uskutečnit, nemyslím si, že ve standardní dojezdové vzdálenosti Evropana najdete lepší destinaci.
Zážitek na celý život a pro "petrolheada" s MX-5 to platí tuplem.
Pokud váháte, jaké auto vzít na cestu, vemte MX-5. Je to pak dvojnásobný zážitek.....Zvlášť když prší.
A nějaké fotky.
https://stepanda.rajce.idnes.cz/Norsko_2014_Nordkapp/
https://stepanda.rajce.idnes.cz/Norsko_2010_Jih/
Jirka píše:Po letech ahoj
tohle je můj velký sen, který sice posouvám +10 let, nicméně:
Není nakonec lepší, zajímavější a vizuálně zábavnější jet přes Norsko i na sever? Já měl původní plán Polsko-Est-Litv-Lot-Fin a zpět přes Norsko. Ale pokud je Finsko nuda, tak proč to nevzít norskem nahoru i dolů? (vyjma asi vyšších nákladů?)
díkes
Zpět na Akce, srazy, víkendy, výlety ...
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 10 návštevníků