Zdravím, po roce vlastnictví a sledování fóra, jsem se rozhoupal a představím i svůj povoz, občas se tam uděje něco zajímavého. Jedná se o NB 1.8 z roku 99, aktuální nájezd 118 tisíc. Auto jsem koupil loni, při koupi už byly osazeny tlumiče KYB, Eibach Pro pružiny a KN kit sání. Auto nemělo katalizátor a byl trochu horší synchron na 5, ale řešilo to dvojité vymáčknutí spojky, nic závažného.
Můj automobilový cíl byl celkem jasný, sehnat Peugeota 309GTI 16 - jak už to bývá, nakonec jsem koupil MX-5ku a rozhodně nelituji. Do doby než jsem auto přivezl jsem znal nářadí akorát z reklamy na Hornbach, neboť jsem se posledních 20 let poctivě věnoval válečnému umění na Playstationu. Na(ne)štěstí, mám zručného kamaráda, který koupil Mazdu asi měsíc po mě a zasvětil mě do tajů práce s ručním vercajkem, je ochotný se hrabat i v mém vozidle a jako bonus umí zařídit různé plechové maličkosti na přání.
Auta mám samozřejmě pořádně nastudovaný z Gran turisma, navíc jsem se neváhal jsem se neváhal ponořit do análů o MX5, koupil jsem příručku od Keitha Tannera, vypracoval jsem se na zkušeného teoretika a začal to jemně bastlit. Samozřejmě, nic není zadarmo, takže mi rychle vyschnul rybník. Vyměnil jsem tedy svůj čas strávený u her za čas strávený na brigádách a výsledek z brigád měním za díly na auto. Důležité bylo začít úpravami, opravy nejsou zábavné a počkaji. Nepamatuju si přesný sled, tak to vezmu jak si vzpomenu. Nejprve přišel na řadu koncák od Cobalta, kamárad měl s jednou trubkou, na mě zbyl duplex. Bez katíku s duplexem to příšerně řvalo, postupně jsem si zvykal, až jsem došel k závěru, že vyhodím rádio, protože stejně není slyšet a nepomohlo ani nové repro. Takže jsem udělal první interiérové zásahy, vyhodil rádio, repro, anténu, rovnou i clonítka a provedl řádné foamectomi (mám cca 198cm a nic jsem z auta neviděl). Poté jsem sehnal jsem použitý rám od G5, který jsme po pár večerních akcích úspěšně osadily. Je to závaží navíc, ale nerad bych v případě nouze brousil hlavou víc než je nutné a navíc se mi líbí. Jelikož mám hlavu v úrovni rámu, poladil jsem opěrku sedačky tak aby šla více vysouvat a pokusil se koupit ochranný plast na rám, pro případ nárazu. Přišel mi balík s plastovou ochranou na úrovni tvrdosti železné trubky rámu, takže jsem ho nalepil na rám a modlil se ať není potřeba.
Postupně jsem se zaobíral tím jak zlepšit sání. KN kit který byl na autě měl sice náporovou trubku která přiváděla vzduch k hřibu, ale hřib byl přesně vedle svodů ateplejší vzduch už tam snad jít nemohl. Nejprve jsem zkusil odstínit sání plechem, poté jsem ho rafinovaně pomocí silikonové hadice přesunul za levé přední světlo, kde je originální díra na přisávání vzduchu - výsledek pořád nevalný. Nezbylo tedy než vyhodit originál sání, i když to není doporučováno, a udělat krátké sání za pravé světlo. Výsledek - jelo to pořád stejně a hřib byl o něco chladnější. Každopádně pořád to nebylo ono, takže jsme po vzoru z nějakého anglického fóra přešel na radikálnější řešení a vyřízl díru za pravým světlem (vykružovačem na dřevo, jiný v OBI neměli). Použil jsem trubku na přívod vzduchu z KN sady a teď je tam náporem tlačený studený vzduch zvenku rovnou na filtr. S tím jsem dojezdil sezonu. Minulý týden mi došel nový KN filtr patřičných rozměrů a až bude čas, bude odizolován od motorového prostoru hliníkovým boxem, pak to bude dokonalé...
Sání se tak nějak vyřešilo a chtěl jsem nějakého toho koníka navíc. Podlehl jsem marketingu, koupil svody od Cobalta a když už tam nebyl ten katík, tak od nich rovnou vzal i střeďák s průchozím katem. Po celkem snadné montáži, která tradičně probíhala venku za tmy a za příležitostného deště, se podařilo. Výsledek super, jelo to prakticky pořád stejně a rámus je na úrovni australských V8 supercars, na 140 koňovém autě naprosto adekvátní
Seriózně, mírné zlepšení se projevilo, hlavně od spoda, kdy se auto lépe sbíralo, v otáčkách mi to pak přišlo prakticky totožné a pořád tomu chyběla úplná špička, kdy se to těsně před omezovačem spíš trápilo, než radovalo.
Problém vyřešila poslední čerstvá Vánoční úprava, kdy jsem pořídil nabízený set z jedetoshop a koupil komplet sadu 1.6 spojky a odlehčený setrvák (4,4kg). Komplet váží cca 8,5kg, je tak na úrovni samotného setrváku na 1.8. Na takové opravy nemám montážní kapacity ani kule, takže auto šlo Muzzymu na dílnu, kde čekalo na řadu. Mezi tím, když už to bude jednou rozebrané, povedlo se mi sehnat narychlo šestikvalt od Marinka. Takže proběhl rychlý výlet na sever Čech pro převodovku, ta se po cestě domů nechala v Praze a pak čekání na smontování a na vhodné počasí, abych nejel domů na sněhu a soli. To se povedlo cca 2 týdny zpět, autej jsem najel cca 50 km cestou domů a pak jedno kolečko tady u nás. Každopádně, jedná se o nejlepší úpravu poměr výkon / cena. Nevím jestli mám diff 4.1 nebo 4.3, ale převody jsou oproti pětikvaltu opravdu nablízko, takže auto je pořád v otáčkách a ještě to teď (nejspíš vinou setrváku) krásně táhne až do omezovače. Na první tři kvalty je i cítit decentní štouchnutíčko kolem 5 tisíc, jak to najednou zabere. Nevím jestli je tam reálně nějaké zrychlení, ale pocitově to jede jak drak a auto se úplně proměnilo.
Proběhli ještě decentní změny jako vyházení originálních tažných ok a nahození domácího lehčího, vyhození uhlíkovače a podobné maličkosti.
Na chodbě čeká ještě nová laminátová sedačka a čtyřbodové pásy. Sedačku jsem potřeboval úzkou aby se vešla do auta a zároveň vysokou, abych nekoukal půl metru přes. Výběr byl tak velice jednoduchý a stačilo čekat na slevu, která zanedlouho přišla. Po mírném úsilí s velkým kladivem a jemnou prací na středovém tunelu, se dokonce povedlo ji napasovat na místo.Takhle na "sucho" je na posez příjemná a snad se dostanu o pár čísel níž, než sedím teď. Zatím čekám až dorazí z výroby úchyty, které jsme v týdnu doměřili. Spolu se sedačkou půjdou na auto rovnou frameraily, nejspíš od Skidnation, ale mám je z druhé ruky, tak nevím jistě, jestli to jsou oni. Pak už mě čekají jen nové brzdy. Kotouče už mám. Teď čekám až ušetřím na nové desky, zatím mám favorita žluté EBC. Poměr cena výkon vypadá rozumně. Chtěl bych příští sezonu provětrat auto na pár trackdayích, jinak okresky o víkendech.
Poslední rozpracované projekty jsou nový kryt pod motor a zakrytování horní části od masky ke chladiči, na kterém se pracuje a snad proběhne ještě instalace re-route kitu, který je z části také ve výrobě a čeká se na testovací verzi. Pak mám doma ještě haldu plastu a snažím se postupně vyrobit ploché výplně dveří a nějak důstojně pořešit středovou konzoli, kterou jsem vyhodil.
Toť asi tak vše na co jsem si vzpomněl a co se s trochou štěstí a času do jara povede.
Koukám, že to má tak kilometr, tak klobouk dolů, pokud se tím někdo prokouše
Foto doplním postupně, teď jdu spát.