Mazda MX-5 NB 1.8 10th Anniversary Edition #2189Ahoj,
rád bych vám představil svojí Miatu. Jak jste z fotek jistě poznali, jedná se o 1.8 NB z limitované edice 10th Anniversary. Moje auto má pořadové číslo 2189.
Přestože má Miata na krku už skoro 18 křížků a na tachometru necelý čtvrtmilion, je na svůj věk a najeté kilometry velice zachovalá. Kromě několika puchýřků na zadních lemech a víku kufru je úplně bez koroze. Prahy jsou dokonce původní, což lze považovat za malý zázrak. Oproti sérii dostala Miata od předchozích majitelů laděný koncový tlumič výfuku ULTER Sport, kit přímého sání, pancéřové brzdové hadice a autorádio Blaupunkt s BT. Jinak je v originálním stavu a tak to také zůstane. Chci jenom doladit několik drobností a potom jenom jezdit a průběžně jí udržovat v co nejlepším stavu.
A proč zrovna Miata? Protože Miata is always the answer, přece. Ale u mě to nebylo tak přímočaré. Od chvíle, kdy jsem si před dvěma a půl lety pořídil současný Focus, jsem uvažoval o koupi druhého auta, které by sloužilo čistě pro zábavu. Nejžhavějším kandidátem byla samozřejmě Miata. Po nastřádání dostatečného finančního obnosu jsem zjistil, že situace na trhu ojetých aut není úplně ideální. Buď byly na prodej kusy v pochybném technickém stavu nebo naopak velice pěkné kusy za pro mě zbytečně vysokou cenu. Začal jsem tedy hledat i jinde a ve více či méně hypotetickém výběru se objevilo několik youngtimerů, několik veteránu, jeden poměrně konvenční roadster i jeden, dnes už legendární, ostrý hatchback. Časem jsem ale dospěl k závěru, že budu chtít auto využívat i k občasnému dovádění na okruzích, čímž z výběru vypadly veterány a zrenovované youngtimery. Trápit takové kousky trefováním apexů mi bylo líto. Navíc se většina z nich k takové činnosti ani nehodí. Zároveň jsem chtěl něco nenáročného (jak technicky, tak finančně), což naopak diskvalifikovalo onen ostrý hatchback. Oklikou jsem se tedy vrátil zpět k Miatě. Posledním impulsem ke koupi byl slib, který jsem pod vlivem alkoholu dal kamarádovi jednoho srpnového sobotního večera. Když si koupí starší Mercedes 190, koupím si Miatu. Protože kamarád přivezl hned v pondělí Mercedes domů, musel jsem začít konat. Co se dalo dělat, slib je slib...
Situace na trhu se mezitím trochu stabilizovala, jinými slovy všechna zajímavá auta zdražila, a proto jsem oslovil majitele dvou Miat, které na první pohled nebyly vraky ani úplné lešťenky a stály přijatelný peníz. Nákup se mi nakonec nepodařilo dotáhnout do konce, a proto jsem odložil jsem projekt Miata na jaro. Kdo by si taky kupoval roadster na zimu, že jo. Jenže brzy jsem v inzerci objevil pro mě dobře známé auto. Když majitel po chvíli slevil na pro mě akceptovatelnou sumu, dlouho jsem neváhal a domluvil si zkušební jízdu. Při té mě MX-5 nenadchla tak, jak jsem čekal. To bylo dáno hlavně respektem z pro mě neznámého pohonu zadních kol a mokré silnice. Postupně jsem ale autu začal přicházet na chuť a po asi jednodenním přemýšlení se rozhodl pro koupi. A udělal jsem dobře! Od konce listopadu, jsem zatím najezdil jenom něco málo přes 200 km a uložil Miatu k zimnímu spánku. Ale každá jízda mi dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Přes léto ale určitě nebude zahálet a chystám si s ní i zazávodit. Rád bych se zúčastnil Miata cupu a některých slalomů v rámci Pošumavského Cupu. Hlavně se jí ale nejdřív musím naučit řídit, protože se zadohraby mám prachbídné zkušenosti.
První fotky:Opravy / úpravy / údržba:- odstranění nálepek, výměna čínských LED v parkovacích světlech a osvětlení RZ za klasické žárovky (3/2017)
- výměna rozvodů, vodní pumpy, chladící kapaliny, motorového oleje (Millers Oils CFS 10W50) a filtru a převodového oleje (Valvoline GEAR OIL 75W90 GL4), výměna pneu - přední nové (Lassa Impetus Revo+ 195/50 R15 82 V), zadní použité (Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 195/50 R15 82 W) (7/2017)
- ošetření zadních lemů a víka kufru, mřížka do předního nárazníku (I.L. Motorsport) (4/2018)
http://mx-5.biz/viewtopic.php?p=121627& ... 7c#p121627- výměna alternátoru (7/2018)
- stěrače VALEO Flat Multiconnection (7/2018)
- žárovky v hlavních světlech Osram Ultra Life H4 (8/2018)
- výměna motorového oleje (Millers Oils CFS 10W50) a filtru (1/2019)
- Výměna brzdové kapaliny, tlumičů (Bilstein B6 Performance) + horního uložení (Lemförder), silentbloků (Strongflex), excentrů na ramenou, vyčištění brzd, dotažení ruční brzdy, kontrola svíček, seřízení geometrie, řadící páka (I.L. Motorsport) (6/2019)
http://mx-5.biz/viewtopic.php?p=127501& ... 0f#p127501- výměna osvětlení SPZ za LED (PHILIPS LED X-tremeVision T10+), výměna nášlapů pedálů (I.L. Motorsport) (8/2019)
http://mx-5.biz/viewtopic.php?p=128407& ... 69#p128407- montáž náhrady tlakoměru oleje s voltmetrem, výměna žárovek osvětlení přístrojového panelu (10/2019)
http://mx-5.biz/viewtopic.php?p=128407& ... 69#p128407- odpojení bočních světel (2/2020)
- výměna motorového oleje (Valvoline MaxLife 10W-40) a filtru, výměna katalyzátoru, výměna palivového filtru (3/2020)
- výměna zadních pneu (Hankook K125 Ventus Prime 3 FR 195/50 R 15 82V) (4/2020)
- výměna nosníků, přetěsnění motoru, výměna rozvodového řemene, výměna krytů rozvodů, výměna spojkové lamely a ložiska, montáž originálního airboxu, montáž originálních tažných ok, montáž tvrdších silentbloků motoru (I.L. Motorsport), výměna chladiče a chladící kapaliny, výměna zámků střechy (repasované), výměna pravé přední tyčky stabilizátoru, promazání stahovaček, demontáž stylebaru a montáž větrné clony (6/2020)
- Výměna motorového oleje (Valvoline MaxLife 10W-40) + filtru (MANN-FILTER W 67/1) + těsnícího kroužku olejové zátky (VICTOR REINZ), výměna převodového oleje (Valvoline GEAR OIL GL4 75W90), výměna oleje v diferenciálu (Motul Gear Competition 75W-140), výměna brzdové kapaliny, výměna kapaliny v servořízení (4/2021)